Har du lært å sykle

Har du lært å sykle?

A. Christian Karlsson Blogg

En gang i historien lærte du antakeligvis å sykle. For meg var det litt skummelt og spennende på en gang. Her var det både fart og tyngdekraft som skulle utfordres. I tillegg til trafikale grunnregler som en femåring måtte huske. Og jeg ble nok litt distrahert fra selve syklingen av sykkelen selv. Den var jo så flott! Mørkeblå med et laaaangt sort sete slik kule guttesykler hadde på 70-tallet. Det var bare ett gir, men jeg tror ikke jeg var klar over noe annet. Bremsing foretok man ved å trykke pedalene i motsatt retning av den som fikk sykkelen fremover. Og så hadde jeg støttehjul. Jeg vinglet frem og tilbake, men det var da en enkel form for sykling. Det var helt greit. Etter noen uker syklet jeg på ordentlig og vi kunne ta vekk støttehjulene. De to ekstra hjulene hjalp meg å øve på å sykle. Vaner trenger også øving.

Vaner er mer enn bare å pusse tennene hver dag. Det er mer enn å kjøpe samme drikke på samme café til samme tid. Det er noe ganske annet enn å gjøre enkle ting som f.eks. å knyte skoene uten at vi engang tenker over det. Vaner er med på å bestemme hva slags liv vi lever. Og hva vi får ut av vårt liv. Når vi skjønner den makt som vaner har, eller hvis vi skjønner hvilken kraft de har, bør vi velge dem med omhu. Og akkurat som da du lærte å sykle krevde det øvelse. Ferdigheten kom ikke bare av seg selv på ett blunk. Vi må også øve på våre vaner. Ellers blir de ikke vaner. Det er tre hovedtrinn som må til for å utvikle en god vane:

  1. Du må ta et valg. Du må bestemme deg. For meg var det et meget positivt valg: jeg fikk sykkel til bursdagen min. Da bestemte jeg meg for at jeg skulle lære å sykle.
  2. Din atferd må støtte opp om vanen. Jeg lærte å sykle ved hjelp av støttehjul. Atferden må henge sammen med vanen vi ønsker å utvikle. Kanskje vi vingler litt og det er en god ting. Hadde vi klart det vi bestemte oss for på første forsøk hadde vi ikke vært mennesker, men maskiner. Hvis du for eksempel ønsker en vane om å ta godt vare på kroppen din, vil en atferd med å spise posevis med potetgull hver dag ikke gi deg den vanen du ønsker. Atferden må være parallell med vanen vi søker.
  3. Atferden gjentatt ofte nok ganger over tid bygger vanen. Det krever innsats. Det skjer ikke på et blunk. Men korrekt atferd som gjentas ofte nok bidrar til og styrker en vane. Og den må prioriteres. Og vedlikeholdes eller utvikles.

Emerson sa det så vel, «Det som vi vedblir å gjøre blir lettere å utføre – Ikke fordi tingen i seg selv endres, men fordi vår evne til å gjøre det blir større.»

Du har nok lært å sykle. Du har kanskje lært andre å sykle. Det er en super ting å gjøre om våren. Hvilken god vane skal du øve inn denne våren?