Stressmodus  - krisemodus

Krisemodus? Her er 7 minutter som kan redde situasjonen

A. Christian Karlsson Blogg

Kjenner du deg igjen? Du skulle hatt noe klart til en deadline om bare noen timer. Eller du har en stor eksamen i morgen. Eller du skal holde en viktig presentasjon for styret i ettermiddag.

Og du føler deg ikke klar. I det hele tatt. Du har klamme hender, tørr munn og en vemmelig følelse i magen. Du føler stress, angst og mas. Du går i sirkler rundt deg selv. Kreativiteten har tatt ferie. Produktiviteten streiker. Du vet at du er ute og seiler, men du er lammende sjøsyk av situasjonen.

Hva kan du gjøre?

En kriseplan lagt på 7 minutter kan være redningen. Skriv det ned på papir eller skjerm.

  1. Husk å puste!
  2. I tankene spoler du frem til tiden rett etter deadline, eksamenen eller presentasjonen: hva vil være det beste resultatet du ønsker å få til? Bare skriv en setning eller to. (1 minutt)
  3. Hvordan kan du gjøre dine beste forberedelser fra og med nå? En eller to setninger. (1 minutt)
  4. Er det andre som kan hjelpe deg eller du kan delegere til? Det hjelper ofte å ha noen med på laget. Sett opp deres navn – maks 3 personer. (1 minutt)
  5. Er det andre ting du kan skyve på eller avtaler som kan bookes om slik at du fristiller mer tid til oppgaven for hånden? (1 minutt)
  6. Lag en mini-disposisjon over tidsbruk/innhold du skal skape. Hold deg til tidsskjemaet slik at du ikke låser deg fast på ett emne eller under-rubrikk. Og organiser denne oversikten i kronologisk rekkefølge. (2 minutter)
  7. Sørg for at du setter av tid til mat og søvn. (30 sekunder)
  8. Steng av alle distraksjoner. (30 sekunder)

Gjør så først den ene tingen som står på toppen av disposisjonen. Når tilmålt tid er brukt opp – gå videre til neste punkt. Det vil være lettere å gjøre en ting ad gangen enn mange ting på en gang.

Og du er i gang!

Dette er nok ikke den eneste oppskriften på å komme seg gjennom en slik ekkel og uønsket situasjon. Vår ekspertise ligger i å hjelpe individer, grupper og hele organisasjoner til å jobbe mer optimalt slik at de unngår å havne i slike stressende farvann som beskrevet ovenfor.